Labels

Friday, May 11, 2012

Pahala Senyum Paling Besar

Mulakan harimu dengan berkata "selamat datang wahai hari yang ceria,aku sedang menantimu dengan penuh bahagia (sambil tersenyum)..." :)
Kisah teladan:
ABU Yazid Al-Busthami ialah seorang sufi. Pada satu hari diadidatangi lelaki yang wajahnya usamdan keningnya berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu:"Tuan Guru, sepanjanghidup saya, rasanya tidak pernah saya terlepas beribadat kepada Allah. Oranglain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudahmembaca Al-Quran. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki, tetapimengapa saya selalu malangdan kehidupan saya penuh kesulitan?”Abu Yazid menjawab :"perbaiki penampilanmudan ubah riak mukamu. Kau tahu, Rasulullah s.a.w. adalah makhluk dunia yang miskin,namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah, antaratanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuatkan orang curiga padanya.” Lelaki itu tertunduk.
Dia berjanji akan memperbaiki penampilannya. Selepas itu wajahnya sentiasaberseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdulillah,sesudah itu dia tidak pernah lagi untuk berkeluh kesah mengenai nasibnya yang malang kepada Abu Yazid.Seperti kata Rasulullah s.a.w:"sesungguhnya Allah itu indah dan mencintai keindahan.”Bagaimanapun, tidak bererti Islam mengajarkan kemewahan. Islam menganjurkankesederhanaan. Baik dalam berpakaian, menghias, tubuh atau dalam sikaphidup sehari-hari. Jubah Rasulullah s.a.w sering luntur warnanya, tetapi sentiasabersih. Umar bin Khattab walaupun jawatannya khalifah, pakaiannya sederhana danbertampal-tampal tetapi keserasian selalu dijaga. Sikapnya ramah,wajahnyasentiasa tersenyum dan riak mukanya berseri. Tidak hairan Imam Hassan Al-Basriberpendapat, keberkatan satu pekerjaan adalah riak muka yang ramah dan penuhsenyum. Bahkan Rasulullah s.a.w menegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapipaling besar pahalanya. Demikian pula seorang suami atau seorang isteri.Alangkah celakanya rumah tangga jika suami isteri selalu berwajah tegang. Sebabtiada persoalan boleh diselesaikan dengan mudah melalui kekeruhan danketegangan. Dalam hati tenang, fikiran dingin dan wajah cerah, insyaAllah,apapun persoalannya nescaya dapat diatasi. Ini yang dinamakan keluarga sakinah,yang didalamnya penuh dengan cinta dan kasih sayang.

Pedoman hidup: SMILE: ;) Tidak akan menjadi miskin org yg memberinya..Namun akan bertambah kaya bg org yg mendapatkannya.. SENYUM tak perlu waktu yg panjang.. Namun kekal dalam ingatan sampai akhir hayat.. ;)

No comments:

Post a Comment