Saturday, May 26, 2012

Ninja kids??



salam bumi... hari2 yg dilalui, perlu hadapi dgn TENANG,SABAR dan TAWAKAL...Don't forget to SMILE.. (penyejuk HATI) ;)

Ingin ku petik pengajaran dari kisah si Kura-kura.. Indahnya ciptaan-NYA.. dari kejadian alam sekitar dan makhluk ciptaan-NYA yg lain pun kita boleh jadikan pengajaran dan pedoman hidup.. Jom! Teroka & fikir2kan..

Jika aku rasa lemah,aku akan menjadikan kisah-kisah spt ini sebagai penguat semangat ku.. Tengoklah si kura-kura yg tdk pnh putus asa meneruskan langkah wlpn langkahnya tdk selaju si arnab.. akhirnya (dgn izin Tuhan) berjaya juga sampai ke akhir garisan.. ;)



Pedoman hidup: teruskan melangkah... kita TAHU apa yang kita MAHU, kita MAHU apa yang kita TAHU.. dream big & take action!!
Kisah si semut pula... hihi.. semut? ada apa dgn semut? pengajaran yang boleh saya jadikan sebagai motivasi atau pedoman hidup... semut yang tidak jemu... cuba tengok semut tu angkut makanan... disebalik kesungguhan,kesanggupan semut tu yang sanggup menggalas beban yang secara zahirnya kita nampak.... tapi,semuanya untuk kebaikan dan persediaan masa hadapannya... betul tak? sama-sama fikirkan... :) (an-Naml)

Semut menghimpun makanan sedikit demi sedikit tanpa henti. Konon, binatang ini dapat menghimpun makanan untuk bertahun-tahun. Padahal usianya tidak lebih dari setahun..ketamakan sedemikian besar sehingga ia berusaha dan seringkali berhasil memikul sesuatu yang lebih besar dari tubuhnya....


Pedoman hidup: OPTIMIS lah dalam melihat peluang-peluang yang ada disebalik kesukaran... sesungguhnya disebalik kesukaran itu ada kesenangan... Indah~


Si itik pula yang sentiasa cool&cute je untuk menstabilkan dirinya walaupun duduk atas air...dapat terus je terapung... sebab apa? sebab itik tu yakin dan cuba rileks je... so? kita ni manusia sebelum apa-apa, perlu rileks bah...bila dah ok, baru boleh fokus kepada matlamat (jangan lupa, set matlamat tu dulu, biar jelas!!)... InsyaALLAH, siapa yang sudah ada matlamat yang jelas, disamping Doa+Usaha+Ikhtiar+Tawakal... kita juga boleh terus bergerak dengan mudah... so, tenang-tenang ya kawan..


Pedoman hidup: Never step back, just move forward
Jika langkahmu semakin berat, jiwamu seharusnya lebih kuat.... :) aja aja fighting!!
Lebah? yang disebut dalam al-Quran (al-Nahl) : "atas perintah ALLAH, ia memilih gunung dan pohon-pohon sebagai tempat tinggal..." sarangnya dibuat berbentuk segi enam, bukannya lima atau empat... unik kan?? Lebah mempunyai disiplin kerja yang bagus yang boleh kita jadikan contoh.. contohnya, lebah mempunyai semangat kerja, kerja berkumpulan, malah segala yang tidak berguna disingkirkan dari sarangnya... Fikir2kan lah keunikan ciptaan-NYA ini... :)


Pedoman hidup: kita ciptaan-NYA yang unik... jadi, gunakan kelebihan yang kita ada untuk terus mencantikkan kehidupan...




Jika ada lagi kisah.... nnt saya sambung k... beautiful life... come from a beautiful HEART.... 

"Ya ALLAH,kuatkan jiwa dan mindaku" Amin. ♥ :) 



No comments:

Post a Comment