Thursday, January 6, 2011

Pesanan kepada Para Wanita yang Mulia

Dipetik dari buku: Motivasi Menjadi Wanita Paling Bahagia oleh Dr.’Aidh Abdullah Al-Qarni.

Seringkali anda berusaha menghindari banyak perkara, padahal di sebaliknya terdapat perkara-perkara yang anda inginkan.

Anda, wahai wanita Muslimah yang jujur dan taat, contohilah pohon kurma yang jarang membusuk dan berpenyakit. Ketika dibaling dengan batu, malah ia menggugurkan buahnya. Pokok kurma sentiasa berbuah tidak mengira musim, di musim panas mahupun di musim sejuk, dan ia mengandungi pelbagai khasiat.

Hiduplah di tempat yang tidak menyentuh hal-hal yang tidak berguna, yang mampu menjaga kehidupan dari hal yang dapat mengaburi rasa malu. Ucapanmu adalah zikir, cara memandangmu adalah mengambil iktibar, dan diammu adalah berfikir. Di mana pun berada, anda sentiasa mendapat kebahagiaan dan kesejahteraan. Sentiasa diterima di mana pun anda berada. Pujian yang baik dan doa yang jujur dari semua makhluk sentiasa mengalir untuk anda. Allah sentiasa menghilangkan mendung kelabu yang menghimpit anda. Melenyapkan rasa takut dan menghilangkan kesedihan.

Rebahkanlah tubuh anda ketika doa orang-orang mukmin ditujukan kepadamu dan bangunlah seiring dengan pujian para malaikat untuk anda. Bagaimanapun, anda mengetahui bahawa kebahagiaan bukanlah terletak pada harta, namun ketika anda mentaati Zat Yang Maha Terpuji. Bukan pula pada pakaian yang baru dan layanan seorang hamba, namun ketika anda mentaati Yang Maha Agung.

Pedoman hidup: “sekali-kali jangan berputus-asa. Mencuba itu memang lambat dan memakan masa. Lebih dari itu, pasti ada penghalang ke arah cita-cita itu. Justeru, jangan sekali-kali mengaku kalah dengannya.”

“Bermohonlah kepada-KU, nescaya Aku akan mengabulkan permohonanmu.”

No comments:

Post a Comment