Thursday, January 6, 2011

Biar Sedikit Asal Bahagia dari Banyak Tetapi Menderita

Dipetik dari buku: Motivasi Menjadi Wanita Paling Bahagia oleh Dr.’Aidh Abdullah Al-Qarni.

Allah memang menghendaki supaya kebaikan disebarluaskan, namun Dia jugalah yang menciptakan cemuhan-cemuhan yang datang menerusi mulut manusia.

Dari seluruh umur anda maka yang dikira adalah umur yang membahagiakan, melapangkan, mententeramkan dan bersedia menerima apa sahaja yang ditentukan buat anda. Namun rakus, tamak dan sikap bongkak sungguh bukanlah kehidupanmu yang asli. Semua itu adalah lawan dari kesihatan dan kecantikan anda. Kerana itu, berusahalah untuk mencapai redha Allah, menerima pembahagian, meyakini ketentuan, dan tidak bimbang menghadapi masa yang akan datang.
Jadilah anda seperti rama-rama, ringan perawakan, indah dipandang, sedikit bergantung pada yang lain, terbang dari satu bunga ke bunga yang lain, dari satu tangkai ke tangkai yang lain dan dari satu taman ke taman yang lain. Pendek kata, hidupnya sentiasa berpusing dari yang baik kepada yang baik.
Kalau tidak, maka jadilah anda seperti seekor lebah yang sentiasa memakan sesuatu yang baik dan mengeluarkan yang baik pula. Jika ia jatuh di atas tangkai, tidak memecahkannya, menyentuh nektar tetapi tidak melukainya, mengeluarkan madu dan tidak menyengat, terbang dengan rasa cinta dan hinggap dengan tali kasih. Ia mempunyai dengungan sukacita dan bisikan kerelaan. Seakan-akan ia utusan kerajaan langit atau duta dari alam yang kekal datang berkunjung.

Pedoman hidup: Allah suka kepada orang-orang yang bertaubat, kerana mereka kembali dan mengadu hanya pada-Nya.
“Segala puji adalah kepunyaan Allah yang telah melenyapkan dukacitaku.”

No comments:

Post a Comment